30 juli 2015


Wat is 'deeplinken' en waarom zou je dit willen?

Deeplinken is een krachtig middel dat websitebezoekers een betere ervaring met je website geeft. Maar hoe werkt dit precies en wat zijn de voordelen?

Voorbeeld:

Stel, een klant meldt zich in je showroom en vraagt naar een specifieke auto. Je kunt dan twee dingen dingen doen.  1. Je wijst hem de weg vanaf de balie óf 2. je loopt met hem mee en brengt je klant rechtstreeks naar de auto van zijn keuze toe. Deeplinken doet exact dat laatste, maar dan online.


Wat is deeplinken precies?

Deeplinken bestaat uit twee woorden die het antwoord eigenlijk al geven.  Een deeplink is een rechtstreekse verwijzing naar een dieper gelegen deel of pagina van je website. Deze verwijzing kan een link achter een banner zijn, een button in een nieuwsbrief of een linkje in een online advertentie. Het hele internet staat er vol mee en eigenlijk is deeplinken al zo oud als het internet zelf. Deeplinken is een eenvoudige techniek die zeker vandaag de dag een waardevolle online marketing tactiek is.


Enkele voorbeelden van deeplinken:

  • www.autobedrijf.nl - is géén deeplink
  • www.autobedrijf.nl/occasions - is een deeplink naar het overzicht van alle occasions
  • www.autobedrijf.nl/occasions/audi - is een deeplink naar alle Audi occasions binnen de voorraad occasions
  • www.autobedrijf.nl/occasions/audi-a1-sportback-12-tfsi-admired/ - is een deeplink naar een voertuig detailpagina van één unieke auto binnen de voorraad.

Maar denk ook bijvoorbeeld aan:
  • www.autobedrijf.nl/openingstijden
  • www.autobedrijf.nl/reviews
  • www.autobedrijf.nl/aanbiedingen
  • www.autobedrijf.nl/route
  • www.autobedrijf.nl/zekerheden


Waarom zou je deeplinken gebruiken?

De voornaamste reden om deeplinken te gebruiken is om klanten snel te laten vinden wat ze zoeken op je website. Oudere websites gebruiken hiervoor vaak de homepage en zetten deze helemaal vol met linkjes naar achterliggende pagina's. Deeplinken brengt bezoekers rechtstreeks op de pagina waar ze moeten zijn. Moderne website zijn in meeste gevallen zo opgezet dat bezoekers direct naar productpagina's of aanbiedingen kunnen worden verwezen.


Deeplinken vanuit occasion portalen

Marktplaats.nl en Gaspedaal.nl zijn twee occasionportals die deeplinken ondersteunen vanuit de advertentie. In plaats van een link naar je homepage klikken bezoekers dan direct door naar de detailpagina van die auto binnen je eigen website. Hier valt voor de meeste autobedrijven een grote winst te behalen.


Klanten besteden een aanzienlijk deel van hun tijd om tot een selectie aan auto's te komen. Om meer over deze auto's en de aanbieder te weten te komen willen ze dezelfde auto nogmaals bekijken, maar dan op je eigen website. 

Voorbeeld van deeplinken vanuit een Marktplaats advertentie

Voorbeeld van deeplinken met Wheelerdelta naar een voertuig detailpagina


Zonder deeplinken laat je klanten de auto opnieuw terugzoeken vanaf je homepage. En daar zijn ze nou net al zo druk mee geweest. Dit kan leiden tot een gemiste kans op een aanvraag of reactie. Deze manier van deeplinken is bewerkelijk en kan daarom in veel gevallen worden geautomatiseerd. Binnen Wheelerdelta is deeplinken standaard functionaliteit, mits je eigen website hiervoor geschikt is.

 

Hoe kun je deeplinken gebruiken? 

Stel je ontvangt een aanvraag op een auto in je voorraad vanuit een reactieformulier op je website. Dan is het fijn als je zelf direct vanuit de aanvraagmail de link kan aanklikken naar de detailpagina van die auto. Je hoeft hem niet handmatig terug te zoeken. Andersom werkt dit ook zo. Bezoekers die een reactie per e-mail ontvangen kun je helpen door niet alleen je homepage URL in de mail te zetten, maar ook deeplinks naar de auto van hun interesse en andere interessante pagina's voor die klant. 


Een klant kan bijvoorbeeld een soortgelijke tekst in zijn bevestingsmail ontvangen:

"Bedankt voor uw offerte aanvraag! Bekijk hier nogmaals de auto van uw keuze en lees hier alles over onze aflevermogelijkheden. Op de hoogte blijven? Schrijf uzelf in op onze nieuwsbrief"


  1. Bekijk hier is dan een directe link naar de detailpagina van de auto binnen je website.
  2. Lees hier is een directe link naar een pagina met informatie over afleverpakketten, garanties en zekerheden.
  3. Schrijf uzelf in is een directe link naar een pagina met een inschrijfformulier voor de nieuwsbrief.


Voordelen van deeplinken

Deeplinken maakt het zoeken naar informatie binnen je website een stuk eenvoudiger. In de praktijk leidt dit tot een betere ervaring met je website omdat bezoekers sneller vinden wat ze zoeken. Hoe meer kliks een bezoeker moet doen om bij zijn doel te komen, hoe meer mensen tussentijds afhaken. 


Deeplinken biedt ook commerciële kansen, omdat je in staat bent om bezoekers een bepaalde richting op te sturen binnen je website. Bijvoorbeeld door suggesties voor andere auto's te doen, een link naar je accessoire-webshop te plaatsen of een tijdelijke actie te promoten. Ook zoekmachines zoals Google kunnen websites beter in kaart brengen als deeplink url's in de site aanwezig zijn. 


Een website die goed is opgezet en is voorzien van een modern control panel (CMS) zou het aanmaken van deeplink url's tot een eenvoudig klusje moeten maken. En daarmee een effectief middel voor online marketeers en webbeheerders in de automotive die meer uit hun website willen halen.


Afbeelding via Christian Weidinger

 

 

 

Meer nieuws...