6 januari 2016

Hoe is 2015 verlopen voor je website? 3 simpele checks

De feestdagen zijn voorbij en het jaar 2015 is afgesloten. Traditioneel is dit een tijd van vooruitkijken en nieuwe plannen maken. Toch kan het helpen om even terug te blikken. De verkoopcijfers zijn intussen wel bekend, maar wat heeft zich in 2015 online allemaal afgespeeld?

 

Analytics rapporten geven snel inzicht in de prestaties van je eigen website.

 

Maak in enkele minuten een jaaroverzicht over 2015

Een jaarafsluiting is een goed moment om je websiteprestaties te bekijken. Google Analytics biedt een aantal standaard rapporten met waardevolle informatie. Zijn je bezoekers toegenomen of niet? Hoeveel mobiel verkeer trekt je site? Welke pagina's zijn het meest bekeken. Vanuit welke locaties trek je de meeste bezoekers? Allemaal zeer interessante informatie.

 

Lees verder hoe je snel 3 eenvoudige Analytics rapporten over 2015 kunt raadplegen.

 

Eerst doen:

  1. Log in bij je Google Analytics account en kies je website.
  2. Kies de datum van 1 januari 2015 t/m. 31 december 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

Snel inzicht

Inloggen in Google Analytics kan soms nogal voor verwarring zorgen. Met name voor de niet ervaren gebruikers onder ons.

Toch is de indeling eenvoudig te begrijpen. Zonder de diepte in te gaan is Analytics ingedeeld in 4 hoofdonderwerpen.

 

- Doelgroep: vertelt over hoeveel bezoekers er zijn geweest

- Acquisitie: vertelt hoe bezoekers je website gevonden hebben

- Gedrag: vertelt wat bezoekers op je website gedaan hebben

- Conversie: vertelt welke resultaten je hebt bereikt met je bezoekers (obv handmatig in te stellen doelen)

 

Welk verhaal kan Analytics vertellen over je eigen website obv 3 eenvoudige rapportages?

 

 

 

 

 

1. Algemeen beeld over je website - Doelgroep

Voor een snel beeld over het jaar kies je in Analytics voor het menu DOELGROEP en de weergave 'overzicht'. Let op dat de datum over heel 2015 staat ingesteld.

Je ziet een weergave zoals op onderstaande afbeelding.

Hoe lees je dit rapport?

De blauwe grafiek laat het verloop van bezoeken zien. Analytics noemt dat 'sessies'. Een sessie is een bezoek op je website. Iemand die tegelijk op zijn PC en smartphone je website bezoekt is 1 unieke bezoeker met 2 sessies. Bekijk het verloop van de grafiek. Stijgt of daalt je bezoek. Zitten er drukke periodes tussen? Welke dag in het jaar is het meest druk geweest? Zijn er bepaalde acties of mailings geweest die terug te zien zijn in het bezoek?

In dit voorbeeld is dinsdag 24 november de drukste dag geweest met 272 sessies. Verder is een duidelijk stijgende trend te zien in het aantal bezoeken.

 

- Sessies: het aantal bezoeken op je website (hoger = beter)

- Gebruikers: unieke bezoekers (hoger = beter)

- Paginaweergaven: hoeveel pagina's zijn bezocht (hoger = beter)

- Pagina's / sessies: gemiddeld aantal bezochte pagina's per sessie (hoger is niet altijd beter. Meer dan 3 is wenselijk)

- Gem. sessieduur: tijd in minuten van een gemiddeld bezoek (hoger = beter)

- Bouncepercentage: % dat niet doorklikt naar andere pagina's (lager = beter, gemiddelde ligt tussen 25% en 40%)

- % nieuwe sessies: hoeveel bezoekers zijn nog niet eerder op je website geweest (hier wil je een mooie mix 30/70 of 40/60)

 

Belangrijke informatie uit dit rapport is vooral of je bezoekersstroom constant is of stijgt. Zitten er rare uitschieters tussen? Hoe is de balans tussen nieuwe en terugkerende bezoekers? Autoverkoop zul je voornamelijk uit nieuwe bezoeken halen, maar aftersales en herhaalaankopen liever uit terugkerende bezoekers. Dat is een groep bezoekers die je website al kent en waarschijnlijk al klant is.

 

2. Locatie van je bezoekers - Doelgroep > Geo

Het locatie rapport (onder DOELGROEP) laat zien vanuit welke plaatsen je website is bezocht. Dit kan ook buiten Nederland zijn. Google Analytics meet alle bezoek. Voor een duidelijk beeld kies je als land "Nederland" en filter de resultaten op "Plaats". Komt je rayon goed in beeld? Zijn er bepaalde regio's waar veel bezoekers vandaan komen? Of is er juist een landelijke spreiding? Vergelijk deze informatie ook eens met je offertes en verkopen. Het landkaartje in Analytics geeft een mooie visuele weergave van de verdeling over plaatsen.

Onder het doelgroep rapport "Mobiel" staat ook informatie over mobiele gebruikers en met welke apparaten je website wordt bekeken. Het aandeel mobiel bezoek ligt intussen ruim boven de 40% gemiddeld. Een goede mobiele werking is dus een absolute noodzaak.

 

3. Hoe vinden bezoekers je website - Acquisitie

Een van de belangrijkste rapportages in Analytics. Dit zou je maandelijks moeten bekijken. Het overzicht rapport zet alle bronnen op een rij waaruit bezoekers je website hebben gevonden. Direct (via een zoekopdracht) en indirect (via een link of verwijzing). Hoe lees je dit rapport? Klik op menu ACQUISITIE en kies weergave 'overzicht'

Je ziet een lijstje en een cirkeldiagram. Afhankelijk van de taalinstellingen in Analytics staat er het volgende.

 

- Paid search = Google Adwords bezoekers

- Organic search = zoekopdrachten vanuit de Google zoekmachine (Google zoeken)

- Direct = bezoekers die je URL intoetsen of vanuit e-mails naar je site klikken

- Referral = bezoeken vanuit websites die naar je eigen website verwijzen met een link, waaronder occasion portals

- Display = bezoeken die op banners klikken via Google Adwords

- Social = bezoeken die doorklikken vanuit social media websites zoals Facebook en Linkedin

- Other = verzameling van de rest

 

Belangrijk om te zien is de verdeling tussen de diverse kanalen. Leun je sterk op 1 kanaal, dan kun je je afvragen of dit wenselijk is en in lijn met je plan. Ook investeringen imarkering (online adverteren, banneren, nieuwsbrieven sturen etc) kun je vergelijken met het aantal bezoeken dat dit heeft opgeleverd.

 

Tot slot nog 2 tips

Tip1: Koppel je Google Adwords account aan je Google Analytics account om de resultaten uit Adwords campagnes in Analytics te meten.

 

Tip 2: Gebruik de exportknop in Analytics om een rapport te downloaden in (.pdf) of (.csv) voor Excel. Het is ook mogelijk om dit automatisch te laten mailen op vaste momenten. Dit stel je in met de knop "email".

 

 

 

 

 

Meer nieuws...