6 maart 2016

 

Vier redenen om auto’s digitaal aan handelaren aan te bieden

Bedrijven, overheden en consumenten maken al jaren gebruik van de mogelijkheden om te “digitaliseren”. Muziek is al een tijdje digitaal en zelfs de belastingaangifte doen we al jaren online. Ook de autobranche wordt steeds digitaler. Neem bijvoorbeeld het digitaal opvragen van handelsbiedingen
 

Hoe pak je het aan en welke kansen ontstaan er?

Het digitaliseren van het opvragen van handelsbiedingen is nu aan een grote opmars bezig binnen het autobedrijf. De grote procesgestuurde holdingen lopen voorop om deze digitale kansen te benutten. Er zijn duidelijke voordelen te behalen, voor de zowel de aanbieders als de biedende partijen. Hoe beter een voertuig is omschreven hoe beter het handelsbod zal zijn.

 

Als dealer wilt u het hoogste rendement uit handelsauto’s en als handelaar wilt u uw biedingen kunnen onderbouwen met een goede omschrijving van de aangeboden handelsauto.

 

4 redenen om digitaal handelsbiedingen op te vragen

 

1. Verlagen van faalkosten

Met verplichte velden gaan werken verhoogt de kwaliteit van taxaties. Bespaar alleen al bij binnenkomst van de auto op zaken als het aantal bij te bestellen handzenders, wel of niet aanwezig zijn van winterbanden, schade ja/nee.

 

2. Voorkomen van onnodige discussies die het autobedrijf geld kosten

Haal alle onnodige discussies eruit door het delen van het digitale autodossier. Denk hierbij aan een feitelijke en complete omschrijving van de opties en specificaties, schade-informatie, voertuighistorie en handelsopmerkingen.

 

3. Meer biedingen tegelijk opvragen in korte tijd

Online kan alles snel en efficiënt. Dus ook met één druk op de knop bieding opvragen bij meerdere partijen tegelijk. Stel bijvoorbeeld een gewenste tijdlimiet in voor bieden, zodat de inruilprijs in de klantofferte snel gegeven kan worden. Later kunnen uiteraard meer biedingen volgen, maar de eerste “winst op de handel” is dan al binnen.

 

4. Betere handelsbiedingen met foto’s

Een rijke advertentie met foto’s levert vaak een hogere bieding op. De auto kan namelijk beter worden beoordeeld. We weten al jaren dat het aanbieden van auto’s op internet zonder foto’s geen zin heeft. Dus maak ook voor de b2b occasionafnemers een mooie “advertentie”.

 

Digitaal taxeren is de nieuwe norm

Bij Autodata begeleiden we veel grote en middelgrote dealergroepen bij het digitaliseren van het handelsproces. De praktijk laat zien dat de verandering naar een online handelsproces om gewenning vraagt, van zowel de aanbieder als de bieder. De voornaamste bezwaren zijn dat het persoonlijk contact minder wordt, een beller sneller is en dat de biedingen uit het huidige netwerk al goed zijn.

 

Eenmaal om wil niemand meer terug naar de situatie van bellen en het papieren taxatieformulier. Afhankelijk van de huidige faalkosten en de competenties om de juiste koper bij de juiste auto te krijgen kan de digitalisering een structureel hoger rendement per handelsauto opleveren.

 

Dus naast het feit dat het autobedrijf door de betere biedingen minder “nee” hoeft te verkopen bij inruilen, kan er ook op de handel worden verdiend door het bieden online af te handelen. Online bieden creëert een mooie win-win voor klant, handelaar en autobedrijf!

Is dit alleen voor grote holdingen weggelegd? Zeker niet.

 

Meer weten

Wilt u een keer sparren over de kansen van digitaliseren van het handelsproces en de diverse occasionstrategieën? Neemt dan vrijblijvend contact met ons op.

 
Over Maarten Palthe - Key account manager Autodata

Maarten Palthe is opgegroeid in het dealerbedrijf van zijn vader en heeft automatisering en online marketing voor de autobranche als specialisatie. Binnen Autodata is Maarten als key account manager verantwoordelijk voor de ondersteuning van de grote klanten zoals dealerholdings, importeurs en leasemaatschappijen.

Meer nieuws...