25 maart 2016

 

14x de online wedstrijd winnen met onderscheidend adverteren.

 

Het getal 14 is natuurlijk niet toevallig gekozen. De strijd om de klant en de order kun je ook zien als een wedstrijd.

“Als je de eerste goal scoort, win je de wedstrijd.”, om met de inspirerende woorden van Johan Cruijff te spreken.

 

14x inspiratie in de winnende geest van dit icoon.


 

1. Moderne website

Je eigen website is je grootste en belangrijkste showroom. Dit online onroerend goed is een van de meest waardevolle en belangrijke bezittingen van het autobedrijf in de online wereld van nu en de toekomst. Een moderne autowebsite anno 2016 is responsive, snel, beeldvullend, actueel, duidelijk en brengt bezoeker eenvoudig met u in contact.


2. Foto's: zien doet kopen

Een auto zonder foto’s trekt geen belangstelling. Val op met een verzorgde fotopresentatie in uw advertenties. Een richtlijn is minimaal 20 foto’s per auto en neem ze groot genoeg voor een uitvergrote weergave op de eigen website. Een uitgangspunt is het formaat 1024x768. Maak ook een aantal mooie close-ups, bijvoorbeeld van sierlijsten, werkende achteruitrijdcamera, elektrische spiegels of kijkje onder de motorkap.


Tip) maak ook foto’s van de onderhoudsboekjes en eventuele accessoires.


3. Niet de laagste prijs, maar de juiste prijs

Zoveel mensen, zoveel wensen. En dat geldt ook voor prijzen. Bent u bewust niet de goedkoopste? Benadruk in uw advertenties duidelijk uw meerwaarde. Wat meer actie gericht? Een “van/voor” prijs geeft het gevoel dat er voordeel te behalen is en trekt de aandacht. Je kunt een occasion ook beschouwen als een nieuwe auto met korting. Zet uw vraagprijs eens af tegen de oorspronkelijke nieuwprijs? Of vermeld de waarde van de aanwezige opties en pakketten. Ook maandbedragen maken kopers hongerig. Zie de toenemende populariteit van private lease en financial lease aanbiedingen.

 

4. Benadruk unieke kenmerken van de auto

Elke auto heeft een paar unieke eigenschappen die hem bijzonder maken. Dit kunnen zelfs de redenen zijn waarom u specifiek deze auto heeft ingekocht. Laat deze punten van het scherm af spatten in uw advertenties. Denk aan onderscheidende opties, uniek lage KM stand voor het bouwjaar, facelift model, rijke uitrusting, eerste eigenaar, dealer onderhouden, fabrieksgarantie. Breng dit bijvoorbeeld tot uiting in foto’s, layers, video, aparte lijst met opties en advertentieteksten.


5. Volg de prestaties van uw voorraad

Niets is zo kostbaar als een auto die gierend uit de pas loopt in stadagen. Monitor darom dagelijks de prestaties om tijdig actie te kunnen nemen. Welke auto’s worden vaak bekeken, welke niet? Staat de gewenste auto’s allemaal online? Zijn advertenties compleet met foto’s, prijzen, NAP etc? Leidt een prijsaanpassing tot meer bezoekers? Laat u niet verrassen door hier te laat (of zelfs nooit) achter te komen.


6. Bereid de opvolging goed voor.

Gemak dient de mens. Maak een paar standaard mails voor uw verkopers die leads opvolgen. Denk bijvoorbeeld aan een reactie op een Marktplaatsbieding, een terugbelverzoek en inruil-, lease-, offerteaanvragen. Telefonisch contact is het beste, maar niet altijd direct mogelijk. Daarom is een setje professionele opvolgmails essentieel. Voeg hier ook bedrijfsinformatie aan toe, zoals openingstijden, telefoonnummer, link naar website, reviews en social media. Ook en bedrijfsfilm doet het goed als kennismaking in een mail.


7. Wat ziet er allemaal op en aan deze auto?

Opties zijn zeer bepalend voor de verkoopkansen van een auto en verdienen een prominente plek in uw advertenties. Dé afknapper voor bezoekers is dan ook de aan elkaar geplakte, slecht leesbare, saaie alfabetische opsomming van ABS tot Xenon.
Kies voor een gecategoriseerde weergave van opties. Geef aan welke opties voor die specifieke auto onderscheidend zijn. Denk er ook aan om de merkspecifieke benaming van opties te gebruiken naast de algemene benaming. Bijvoorbeeld MMI voor navigatie bij Audi en DSG voor automaat bij Volkswagen.


8. Prijs de auto aan met een unieke omschrijving

Kopers die vanaf portals naar uw website klikken zijn nieuwsgierig naar méér. Meer foto’s, maar ook meer informatie over de auto. Een omschrijving die niet verder gaat dan de afleverkosten en 6 maanden Bovag garantie stellen dan teleur. Omschrijf de auto alsof je hem aan je beste vriend zou willen verkopen. Wat maakt deze auto bijzonder en de moeite waard?


9. Maak uw voorraad toegankelijk

Een zoektocht op de portals kan al gauw een avond in beslag nemen. Laat klanten niet opnieuw de auto zoeken op uw eigen website, maar gebruik een directe link vanuit de advertentie (deeplink). Dat scheelt een hoop frustratie!
Ook lang niet iedereen weet van te voren welk merk of model de volgende auto zal zijn. Ondersteun de zoektocht van uw klant daarom met uitgebreide zoekopties in uw voorraad, bijvoorbeeld carrosserie, energielabel, bijtelling en transmissie,


10. Stem advertenties af op zoekgedrag consument

Overweeg eens om de informatie op uw website aan te passen aan de verwachting van uw klant. Er zijn verschillende klanttypes die elk gevoelig zijn voor andere informatie. Daar kun je handig gebruik van maken. Een Marktplaatsbezoeker die voornamelijk consumentenaanbod heeft bekeken is wellicht meer geïnteresseerd in een scherpe prijs. Terwijl een zoeker die uitsluitend auto’s met garantie heeft bekeken zoekt zekerheid en betrouwbaarheid. Zet in dat geval de zekerheden van de auto en uw bedrijf op een rij.


11. Een video zegt meer dan duizend…

Video is hot en zo langzaam aan onmisbaar aan het worden. Voeg videopresentaties toe aan al uw voorraadadvertenties. Deze kunt u zelf maken of met geautomatiseerde software. Ook een bedrijfsfilm is belangrijk om te kunnen tonen op de website.


12. Geef niet zomaar korting

Een verkoper die telefonisch wordt verleid tot het geven van korting heeft een hulpmiddel nodig. Namelijk inzicht in de populariteit van de betreffende auto. Staat een auto pas net online, of is de prijs de dag ervoor gewijzigd? Dan moet je dat weten. Ook als de auto vaak bekeken is en meerdere leads heeft ontvangen is korting niet het onderwerp van gesprek. Andersom geldt dat een langstaander die na meerdere prijsaanpassingen, nieuwe foto’s en ophoogplaatsingen nog niet in beweging komt wel een duw naar de uitgang kan gebruiken. Maak deze informatie beschikbaar.


13. Kijken maar niet kopen?

Een advertentie of website zonder goede call to action is hetzelfde als kijken maar niet kopen. Biedt bezoekers verschillende manieren om contact te leggen. Niet iedereen is al koopbereid en wil een offerte. Verlaag daarom de drempel. Kies bijvoorbeeld voor reactieformulieren voor “informeer naar beschikbaarheid”, “sms als de prijs zakt”, “stel een vraag”. Chat is ook een laagdrempelig middel om contact te leggen. Een andere manier om de interesse te peilen is om de pagina te laten sharen vanaf de website of een .pdf brochure van de auto te laten downloaden. Daarop staan uiteraard uw bedrijfsgegevens en route!


14. Klopt alle online contactinformatie?

Twitter, Linked-in, Facebook, Google, occasion portals, advertenties, e-mail handtekeningen etc etc. Ongemerkt staat uw bedrijf of tientallen plaatsen vermeld op internet. Maar klopt alle informatie? Zijn uw gegevens actueel? Ook bij meerdere vestigingen of verkoop van locaties is het handig om te controleren welke wijzigingen er online doorgevoerd moeten worden.

Meer nieuws...